Na łącznicy 568 bez zmian

W drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku zbudowano łącznicę Sitkówka-Nowiny - Szczukowice, która umożliwiała zjazd z linii 8 na 61, z pominięciem kieleckich stacji. Przez ponad 40 lat, które minęły od czasów budowy łącznicy wiele się tutaj zmieniło, ale szyny wywalcowana w latach 70. w Hucie Pokój, w Nowym Bytomiu dzielnicy Rudy Śląskiej, mają się świetnie na linii 568. Tak ... linii, bo od pewnego czasu przemianowano wszystkie łącznice w linie kolejowe. W ten sposób ta najdłuższa w Polsce łącznica kolejowa stała się linią kolejową. Jedną z wielu i obecnie niczym nie wyróżniającą się na kolejowej mapie Polski.


Szyną linii 568 jest szyna typu S49, w większości wyprodukowana w 1978 roku. Mimo upływu tak długiego okresu, szyny dalej charakteryzują się małym zużyciem. Nic w tym dziwnego. Ruch pociągów na 568 jest jaki jest. Szału nie ma.


Na linii 568 można także zobaczyć starsze szyny, które pełnią inne funkcje - nie związane bezpośrednio z prowadzeniem pojazdów szynowych.

Na wiaduktach i moście nad Bobrzą leżą szyny odbojnicowe. Odbojnice kolejowe, stanowiące dodatkowy element toru kolejowego ułożone są na całej długości wiaduktów (mostu), równolegle do szyn tocznych, zawsze po ich wewnętrznej stronie. Szyny odbojnicowe zakończone są poza każdym wiaduktem (mostem) częścią dziobową. Zadaniem odbojnic kolejowych jest zabezpieczenie pociągu przed poprzecznym przemieszczaniem się lokomotywy i wagonów po wykolejeniu, które może doprowadzić do spadnięcia pociągu z wiaduktu (mostu). Odbojnice stwarzają warunki do utrzymania pociągu w obrębie konstrukcji wiaduktu lub mostu.


W pobliżu mostu nad Bobrzą można zobaczyć najstarszą szynę, jaką udało mi się zobaczyć na linii 568. Szyna podtrzymuje drewniane belki, które wzmacniają skarpę w pobliżu mostu. Na szynie widać fragment cechy "К.Ж.Д.". "К.Ж.Д." może wskazywać, że jest to tzw. szyna skarbowa, pochodząca z zamówienia rządowego?





Znajdziesz też w magazynie TOROWY 5/2020
| zdjęcia z 5 października 2018 |

Komentarze