Szyny przy stacji kolejowej Sulejówek Miłosna

Mimo, że na stacji Sulejówek Miłosna nie znajdziemy żadnych starych szyn, o czym pisałem w poprzednim wpisie na blogu, to w najbliższej okolicy stacji udało mi się sfotografować kilka szyn kolejowych, ale starych szyn też nie znalazłem. 

Pierwsza grupa - czterech szyn, które kiedyś stanowiły elementy ogrodzenie i konstrukcji szlabanu, który przegradzał drogę na teren miejscowego targowiska znajduje się w odległości około 20 metrów na północ od torów linii kolejowej nr 2. Z polowych pomiarów wynika, że były wśród nich szyny typu S42 i S49 (pomiary: 148x129x70, 141x128x70). Na jednej szynie zachowała się we fragmencie cecha: "... V 4 ... 99 ... F ..." (napis trudny do odczynia). Litera "F", znajdujące się w tej nazwie możne świadczyć o tym, że szyna pochodzi z Friedenshütte (Huta Pokój).  Problem jednak w tym, że we wszystkich znanych mi przypadkach szyn z tej huty, skrót nazwy huty "FH" znajduje się na początku cechy, a tutaj wygląda, że jest odwrotnie.

Druga grupa kilku szyn znajduje się po północnej stronie torów linii nr 2, tuż przy przejeździe kolejowo-drogowym kat. A w ulicy Zygmunta Krasińskiego. Szyny stanowią barierę, uniemożliwiająca wjazd do drogi, prowadzącej w kierunku targowiska. Na kilku szynach zachowała się cecha: "DO 97 VIII S49". Są to szyny typu S49, wyprodukowane w sierpniu 1997 roku przez austriacką hutę Donawitz (Öesterreichisch-Alpine Montangesellschaft - ÖAMG z miejscowości Donawitz w Górnej Styrii). Szyny są stosunkowo nowe. Nawet obecnie  leżą na torach stacji Sulejówek Miłosna szyny od nich starsze. Wystarczy jednak spojrzeć na szyny z huty Donawitz, aby zrozumieć dlaczego spotkał je taki los. Szyny uległy zużyciu w trakcie eksploatacji (ubytki spowodowane ścieraniem - tzw. zużycie boczne). Ubytki mogły powstać w tokach szyn zewnętrznych łuków, w wyniku dynamicznych oddziaływań taboru. Zmniejszenie przekroju poprzecznego może prowadzić do złamania się takich szyn, więc szyny zostały usunięte z torowiska. Dziwić tylko może, że doszło do tak szybkiego zużycia stosunkowo młodych szyn, ale nie znając konkretnych warunków w jakich szyny były eksploatowane trudno jednoznacznie określić przyczynę powstania takiej wady w okresie eksploatacji.

Trzecia grupa szyn znajduje się kilka metrów od bariery, którą tworzą obecnie szyny z Donawitz. Kilka szyn tworzyło kiedyś zaporę uniemożliwiająca wjazd na targowisko z ulicy Zygmunta Krasińskiego. Konstrukcję zapory tworzą szyny wykonana w Hucie Katowice. Na kilku szynach znajduje się taka sama cecha: "→ [K] 88 II S49 ㅁニ". Są to szyny średnie S49, wyprodukowane przez Hutę Katowice w Dąbrowie Górniczej w walcowni dużej, ze stali R260, o zwiększonej odporności na zużycie (ニ), wykonana w procesie konwertorowym (ㅁ)

| zdjęcia z 29.05.2021, 14.09.2021, 10.10.2021 | 

____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 01/2022 

Komentarze