Szyny kolejowe jako przewód dla prądu zasilającego i sygnałowego

Wszyscy wiedzą, że szyny kolejowe umożliwiają toczenia się kół pojazdów kolejowych i nadają pojazdom kierunek biegu. Jednak nie jest to jedyna funkcja szyn kolejowych. Szyny służą także jako przewód powrotny dla prądu zasilającego pojazdy elektryczne oraz odgrywają ważną rolę w sterowaniu ruchem kolejowym - przewodzą prąd sygnałowy SRK. Ponieważ prąd zasilający i prąd sygnałowy muszą być odseparowane, więc dla tego celu montowane są obok torów specjalne urządzenia, podobne konstrukcyjnie do transformatorów,  z wbudowanym obwodem rezonansowym, który umożliwia niezakłócony przepływ prądu zmiennego sygnałowego. Tym urządzeniem jest dławik torowy, który ma kształt dużej skrzynki. Dławiki połączone są z szynami za pośrednictwem linek dławikowych. Dławiki instalowane są przy złączach izolowanych. Pozwalają na przepływ prądu trakcyjnego przez torowy odcinek izolowany, zatrzymując prąd sygnałowy. 

Zwykle dławiki montuje się na szlaku, w bezpośredniej bliskości semaforów SBL. 

Najczęściej spotykanym w Polsce dławikiem jest dławik torowy ZLB-0240 produkcji firmy Kolster. Urządzenie przeznaczone jest do dwutokowych obwodów na linię z trakcją elektryczną prądu stałego. "W szczególności na linie, na których mogą występować zwiększone zakłócenia w pracy obwodów torowych wskutek asymetrii w rozpływach prądów trakcyjnych przez toki szynowe odcinka izolowanego, jak np.: linie, po których kursują ciężkie pociągi torowe lub pociągi pasażerskie z dużymi szybkościami, linie podmiejskie o dużym natężeniu ruchu itp."1.

Przykładową instalację dławików torowych można zobaczyć na załączonych zdjęciach - cztery czarne skrzynki - dławiki torowe wyprodukowane przez firmę Kolster. Takie i podobne instalacje można spotkać na liniach zelektryfikowanych.
____________________
1. DTR. Kolster. Dławik torowy ZLB-0240

| zdjęcia z 23 marca 2019 roku |

Komentarze