Szyny z toru nr 8 stacji Kielce Herbskie

Im bardziej skrajny tor na stacji, tym starsze szyny. Ta zasada może nie obowiązuje na każdej stacji kolejowej, ale coś w niej jest. To właśnie skrajne tory na stacjach są często najmniej eksploatowane i z tego prostego powodu zachowało się na nich najwięcej najstarszych szyn, spośród tych, które leżą na torowisku danej stacji. Tak zapewne jest na stacji Kielce Herbskie. Jednak próżno tutaj szukać przedwojennych szyn. "Rarytasy" z torowiska Kielce Herbskie sięgają co najwyżej lat 60. ubiegłego wieku.

Przyjrzyjmy się szynom, które leżą na torze nr 8, który biegnie wzdłuż brukowanej ulicy Kolberga. Z całą pewnością uliczny bruk jest o kilkadziesiąt lat starszy, od szyn, które obecnie leżą na torze nr 8. W tor wbudowane są szyny pochodzące z różnych okresów i różnych walcowni. Ich wspólną cechą jest profil (S49).


Cecha: HP 77 I S49 - szyna o profilu S49, wyprodukowana w Hucie Pokój w styczniu 1977 roku. Strzałka na szynie wskazuje kierunek walcowania.


Cecha: HP 77 VI S49 - szyna o profilu S49, wyprodukowana w Hucie Pokój w czerwcu 1977 roku.


Cecha: PKP 22 S49 HP - szyna o profilu S49, wyprodukowana w Hucie Pokój w grudniu 1961 roku. Liczba kropek wokół kwadratu oznacza miesiąc produkcji szyny. Liczba 22 w kółku - marka fabryczna wytwórcy szyny Huty Pokój.


Cecha: K 82 VII S 49 - szyna o profilu S49, wyprodukowana w Hucie Katowice w Dąbrowie Górniczej w walcowni dużej w lipcu 1982 roku. Szyna wykonana ze stali węglowo-manganowej, gatunku 900A, twardości 260-300 HB, wytrzymałości min 800 MPa (znak liniowy gatunku odwalcowany na szynie: dwie kreski poziome, o różnej długości). Strzałka na szynie wskazuje kierunek walcowania.


Cecha: K 85 IV S 49 - szyna o profilu S49, wyprodukowana w Hucie Katowice w kwietniu 1985 roku.


Cecha: HK 20 71 Ł49 - łubek typu Ł49 wyprodukowany w Hucie Kościuszko w 1971 roku. Liczba 20 -  marka fabryczna wytwórcy łubka Huty Kościuszko. HK - litery H i K połączone w charakterystyczny sposób wspólną "ścianką" oznaczają Huta Kościuszko. 
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 8/2020

| zdjęcia z 23 września 2019 roku |

Komentarze