Szyna z huty Belval na Olszynce Grochowskiej w Warszawie

W trakcie Dnia Transportu 2018 na terenie bocznicy kolejowej PKP Intercity na Olszynce Grochowskiej mało kto - aby nie powiedzieć, że nikt poza mną (?) - interesował się się szynami. Również moją uwagę przykuwał w tym dniu zgromadzony na bocznicy tabor kolejowy, ale w kilku miejscach przyjrzałem się także szynom. Na torach, które są na co dzień eksploatowane i do których miałem dostęp nie dostrzegłem żadnych szyn, nawet z lat 60, czy 70.

Najstarsze szyny zobaczyłem w pobliżu portierni. Kilkanaście zaminiowanych fragmentów szyn stanowiło ogrodzenie zbiornika p-poż. Większość szyn nie posiadała żadnych cech, ale z dwóch udało się odczytać cechy. Najciekawsza jest szyna wyprodukowana w okresie II Wojny Światowej w hucie stali Belval.

Belval to dzielnica w zachodniej części Esch-sur-Alzette, w południowo-zachodnim Luksemburgu. Huta w Belval została zlikwidowana wiele lat temu. Na początku XXI wieku rozpoczęto rewitalizację nieużytkowanego od lat terenu o powierzchni 120 ha huty Belval-Ouest w Esch-sur-Alzette w nowoczesne Smart City. W ramach rewitalizacji terenów postindustrialnych zachowano część dawnej huty, w tym piece hutnicze. Obiekty hutnicze zostały wkomponowane w nowe miasteczko naukowe Uniwersytetu Luksemburskiego1,2.

Szyna z huty Belval pochodzi z 1943 roku. Na szynie zachował się tylko fragment z nazwy huty oraz rok produkcji. Przed nazwą huty zapewne był podany typ szyny. Niewykluczone, że jest to szyna typu S41. Na terenie Polski można jeszcze spotkać szyny z huty Belval na torach. Głownie na terenie zachodniej i północnej części Polski.

Druga szyna z cechą z ogrodzenia zbiornika p-poż to szyna typu S49, wyprodukowana w Hucie Pokój w październiku (lub listopadzie - 10 lub 11 kropek wokół kwadratu) 1948 roku. Szyna została wyprodukowana dla P.K.P. Liczba 22 w kółku to marka fabryczna Huty Pokój. Od początku lat 20 ubiegłego wieku marki fabryczne były nadawane wytwórcy wyrobów metalowych, którzy realizowali zamówienia na rzecz P.K.P. Huta Pokój stosowała markę fabryczną 22 przy cechowaniu szyn do 1969 roku.
Przed Halą Całopociągową szyny są stosunkowo nowe, co można zobaczyć na kilku zdjęciach (szyna typu S49 z Huty Katowice z maja 1993: K 93 V S49 oraz łubek z Huty Królewskiej z 2006 roku, typu Ł 49 z numerem fabrycznym 20: HK 20 06 Ł 49).

________________________
1. Belval, Luxembourg. Dostępny w Internecie w https://pl.qaz.wiki/wiki/Belval,_Luxembourg. Dostęp: 27.11.2020
2. Belval - nowa dzielnica, lecz także żywe muzeum nauki! Dostępny w Internecie w https://www.polska.lu/forum/116/673. Dostęp: 27.11.2020.

| zdjęcia z 29 września 2018 roku |

Komentarze