Szyny na stacji kolejowej Sulejówek Miłosna

Miłosna (obecnie Sulejówek Miłosna) była pierwszą stacją na drodze żelaznej Warszawsko-Terespolskiej poza granicą administracyjną Warszawy na której zatrzymywały się po raz pierwszy pociągi, które wyruszały ze stacji początkowej Praga. Kolej Warszawsko-Terespolska rozpoczęła funkcjonowanie 27 września 1866 roku i taki stan rzeczy utrzymywał się przez dziesiątki lat.

Wydawać by się mogło, że na terenie Miłosnej znajdziemy jeszcze fragmenty szyn z tamtych czasów, a w każdym razie z przełomu wieku XIX i XX. Być może takie szyny ocalały na tym terenie, ale mnie nie udało się takich odnaleźć, a przez ostatnie kilka lat byłem w Miłosnej wiele razy.

Kolej Warszawsko-Terespolska to obecnie linia kolejowa nr 2.  Na terenie stacji kolejowej w Miłosnej wielkie zmiany zaszły w drugiej połowie lat 90 ubiegłego wieku w trakcie modernizacji linii kolejowej na odcinku Warszawa Wschodnia – Mińsk Mazowiecki. Zburzono wtedy nie tylko przedwojenną infrastrukturę peronową, ale również uporządkowano okoliczny teren. Wynikiem tych robót - niejako przy okazji - było oczyszczenie okolicy ze starych szyn, które stanowiły m.in. fragmenty ogrodzeń. W latach 2015-2016 stacja Sulejówek Miłosna trochę się rozrosła - wydłużono tor żeberkowy 4b.

Sulejówek Miłosna to obecnie stacja pośrednia na której znajdują się 2 tory główne zasadnicze (nr 1 i nr 2), stanowiące przedłużenie torów szlakowych  oraz tor główny dodatkowy (nr 4). Na stacji kończą i rozpoczynają bieg pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie, kursujące na trasie S2 Warszawa Lotnisko Chopina ↔ Sulejówek Miłosna.  

Na torach stacji zobaczymy obecnie tylko szyny główkowe ciężkie UIC 60, wyprodukowane przez Hutę Katowice w Dąbrowie Górniczej w walcowni dużej, ze stali R260 (stare oznaczenie St90PA1), o zwiększonej odporności na zużycie (ニ), wykonana w procesie konwertorowym (ㅁ). Na zdjęciach fragmenty szyn z cechami hutniczymi:

  1. → [K] 96 VIII UIC 60 ㅁニ (miejsce: zachodnia głowica stacji - tor nr 2)
  2. → [K] 96 VIII UIC 60 ㅁニ (miejsce: wschodnia głowica stacji - tor nr 1)
  3. → [K] 88 VI UIC 60 ㅁニ (miejsce: naprzeciwko peronu wyspowego, tor nr 4)

 

W okolicy wschodniej głowicy stacji, na końcu toru żeberkowego 4a znajduje się kozioł oporowy z szyn kolejowych. Na jednej z szyn znajduje się cecha:  A II 78 S49 (szyna wyprodukowana przez Hutę Azowstal w Mariupolu na Ukrainie - Азовста́ль Маріуполь w lutym 1978 roku. Typ szyny: S49). Wymiary pozostałych szyn, stanowiących konstrukcję kozła oporowego wskazują, że są to szyny typu S49, wyprodukowane przez Hutę Azowstal.

______________________
1. Przed wejściem do Unii Europejskiej produkowano w Polsce szyny ze stali St90 (PA albo PB), o wytrzymałości na rozciąganie Rm = 880 MPa.
| zdjęcia z 29 maja, 10 października 2021 roku |
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 12/2021

Komentarze