- Pobierz link
- X
- Inne aplikacje
- Pobierz link
- X
- Inne aplikacje
Miłosna (obecnie Sulejówek Miłosna) była pierwszą stacją na
drodze żelaznej Warszawsko-Terespolskiej poza granicą administracyjną Warszawy na której zatrzymywały się po raz pierwszy pociągi, które wyruszały
ze stacji początkowej Praga. Kolej Warszawsko-Terespolska rozpoczęła funkcjonowanie 27 września 1866 roku i taki stan rzeczy utrzymywał się przez dziesiątki lat.
Wydawać by się mogło, że na terenie Miłosnej znajdziemy
jeszcze fragmenty szyn z tamtych czasów, a w każdym razie z przełomu wieku
XIX i XX. Być może takie szyny ocalały na tym terenie, ale mnie nie udało
się takich odnaleźć, a przez ostatnie kilka lat byłem w Miłosnej wiele razy.
Kolej Warszawsko-Terespolska to obecnie linia kolejowa nr
2. Na terenie stacji kolejowej w Miłosnej wielkie zmiany zaszły w
drugiej połowie lat 90 ubiegłego wieku w trakcie modernizacji linii
kolejowej na odcinku Warszawa Wschodnia – Mińsk Mazowiecki. Zburzono wtedy nie tylko przedwojenną
infrastrukturę peronową, ale również uporządkowano okoliczny teren. Wynikiem
tych robót - niejako przy okazji - było oczyszczenie okolicy ze starych
szyn, które stanowiły m.in. fragmenty ogrodzeń. W latach 2015-2016 stacja
Sulejówek Miłosna trochę się rozrosła - wydłużono tor żeberkowy 4b.
Sulejówek Miłosna to obecnie stacja pośrednia na której znajdują się 2 tory główne zasadnicze (nr 1 i nr 2), stanowiące przedłużenie torów szlakowych oraz tor główny dodatkowy (nr 4). Na stacji kończą i rozpoczynają bieg pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie, kursujące na trasie S2 Warszawa Lotnisko Chopina ↔ Sulejówek Miłosna.
Na torach stacji zobaczymy obecnie tylko szyny główkowe ciężkie UIC 60,
wyprodukowane przez Hutę Katowice w Dąbrowie Górniczej w walcowni dużej, ze
stali R260 (stare oznaczenie St90PA1), o zwiększonej odporności na zużycie
(ニ), wykonana w procesie konwertorowym (ㅁ). Na zdjęciach fragmenty szyn z
cechami hutniczymi:
- → [K] 96 VIII UIC 60 ㅁニ (miejsce: zachodnia głowica stacji - tor nr 2)
- → [K] 96 VIII UIC 60 ㅁニ (miejsce: wschodnia głowica stacji - tor nr 1)
- → [K] 88 VI UIC 60 ㅁニ (miejsce: naprzeciwko peronu wyspowego, tor nr 4)
W okolicy wschodniej głowicy stacji, na końcu toru żeberkowego 4a znajduje się kozioł oporowy z szyn kolejowych. Na jednej z szyn znajduje się cecha: A II 78 S49 (szyna wyprodukowana przez Hutę Azowstal w Mariupolu na Ukrainie - Азовста́ль Маріуполь w lutym 1978 roku. Typ szyny: S49). Wymiary pozostałych szyn, stanowiących konstrukcję kozła oporowego wskazują, że są to szyny typu S49, wyprodukowane przez Hutę Azowstal.
______________________
1. Przed wejściem do Unii Europejskiej produkowano w Polsce szyny ze stali St90 (PA albo PB), o wytrzymałości na rozciąganie Rm = 880 MPa.
| zdjęcia z 29 maja, 10 października 2021 roku |
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 12/2021
Komentarze
Prześlij komentarz